TERVETULOA KREIVI KARENININ TANSSIAISIIN!

Miksi kaikkea tätä tehdään? Kaikki meidät peitetään hautaan,
eikä mitään jää jäljelle. Mitä varten
?” -ANNA KARENINA

Compañía Kaari & Roni Martinilla on ilo kutsua Teidät yhteiselle aterialle Kreivi Kareninin juhlapöytään! Maailmanlopun orkesteri soittaa viimeistä valssia kristallikruunujen loisteessa. Jääkoristeet sulavat tarjottimilla, karhu tanssii. Rakkaus ei meitä pelasta.


Esiintyjät: 
Mariana Collado, Carlos Chamorro, Jorma Uotinen, Erno Haukkala, Roni Martin, Sanna Salmenkallio, Eppu Helle, Miguel Kolliander, Jukka Huitila
Koreografia: Kaari Martin yhdessä tanssijoiden kanssa
Sävellys: Roni Martin
Esitysdramaturgia: Atro Kahiluoto
Ohjaus: Martin-Martin-Kahiluoto
Valosuunnittelu ja lavastus: Jukka Huitila
Pukusuunnittelu: Erika Turunen
Maskeeraussuunnittelu: Kaisu Hölttä
Valokuvat: Janne Mikkilä
Livemiksaus: Eppu Helle
Näyttämömestari: Miguel Kolliander
Pukuompelu: Johanna Vehmas ja Ilkka Salakari, Atelje Hurma
Tuotanto: Compañía Kaari & Roni Martin

 Esitykset ja liput: Helsinki / Cirko, Suvilahti 22.3–2.4.2018. Liput 25-39 €, ticketmaster.fi.

Esityksiin saatavilla myös lippuja, jotka sisältävät bussikuljetuksen Senaatintorilta Suvilahteen ja takaisin.

Anna_Karenina_sivu_pieni.jpg

"ANNA KARENINA RIKKOO RAJOJA MUTTEI KADOTA FLAMENCON YDINTÄ"

[Lue koko artikkeli]

HETI ALUSTA saakka Compañía Kaari & Roni Martinin Anna Karenina -tulkinnassa Cirkon maneesissa vallitsee painostava tunnelma, jonka syövereihin uppoaa aivan huomaamattaan.

Anna Karenina liittää flamencoon slaavilaista melankoliaa, Tadeusz Kantorin Kuolemanteatteria, kirkollista rituaalia, suomalaista hikistä tangoa ja nykyfeminististä katsetta.

Tuloksena on flamencon liikettä ja rytmiä venyttelevä ja rikkova, muttei kuitenkaan flamencon ydintä kadottava teos. Anna Kareninassa esitetään klassikkotulkinnan sijaan klassikon roolien hajottaminen ja niiden syvätarkka analyysi nykyajassa. Näyttämöllä eletään viimeisiä hetkiä ennen vallankumousta, mutta nykypäivän kriisit kuultavat historian alta.

ESITYS leikkaa heti alussa luistelukohtauksen, jossa Anna Karenina (Mariana Collado) luistelee Vronskin (Carlos Chamorro) sekä miehensä Kareninin (Jorma Uotinen) kanssa. Flamencon rytmikäs jalkatyöskentely ikään kuin liukuu sulavaksi luisteluksi, mutta liike säilyttää silti pienissä fragmenteissa flamencon alistettujen tarinaa kertovan uhman.

SUORAAN alitajuntaan iskeytyviä ovat Anna Kareninan ja Vronskin käsiliikkeet. Flamencossa yleensä niin ryhdikkäät ranteiden pyörähdykset ovat heillä kuin valtavan työn ja tuskan takana. Sormien kouristuksenomaiset, groteskit liikkeet vaikuttavat viimeisiltä elon ja uhman merkeiltä.

Collado elää jokaisen hetken koko vartalollaan hyvin intensiivisesti. Hän ei nöyrry, vaan säilyttää ryhtinsä, vaikka joutuu välillä tanssimaan hiukset kasvojensa peittona kuin häväistynä. Chamorro myös anelee fyysisesti ja henkisesti raskaassa soolossaan yleisöltä armoa.

Samojen liikeratojen siirtyminen hahmolta toiselle osoittaa, ettei Kaari Martinin koreografiassa alistettu ole vain nainen, vaan tulilinjalla ovat koko ajan kaikki kolmiodraaman henkilöt.

Jorma Uotisen esittämä petetty aviomies kuuluttaa Anna Kareninan kuoleman ilmoittamalla, että seuraavaksi tulee Danse macabre, mutta on ennen sitä jo tanssinut oman kuolemantanssinsa.

UOTISEN paluu näyttämölle on komea, sillä hän saa laittaa peliin koko persoonansa, jotta hänessä riittää vastusta kahdelle flamencokulttuuriin kasvaneelle tanssijalle. Uotinen liukuu omahyväisestä miehestä raukaksi muutaman psykologisesti tarkan soolonsa myötä. Hänestä välittyy hätää oman hirviömäisyytensä edessä. Kolmen tanssijan yhteistyö on hypnoottista katsottavaa, sillä jokainen rytmi ja liike avaa uuden näkökulman hahmoihin ja tilanteisiin.

VAALEIKSI haamuiksi kalkitut soittajat hämärtävät elävien ja kuolleiden rajaa. Maailman hajotessa ympäriltä ihmiset keskittyvät tuomitsemaan naisen rakkautta. Anna Karenina poistuu lavalta viimeisenä, katsellen edellään kulkevaa yhteisöä. Tulkinnassa korostuu Anna Kareninan katse muutenkin. Lopulta hän hallitsee tarinaansa eikä tarina häntä.